روانشناسی اجتماعی
زهرا صادق نیا سلاکجانی؛ معصومه ملکی پیربازاری؛ فاطمه عشورنژاد
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اعتیاد به بازی های آنلاین با خودکارآمدی، خلاقیت و مهارت های اجتماعی انجام گرفت. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر رودسر و شاغل به تحصیل در سال 1400-1399 بودند. از این جامعه، 150 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اعتیاد به بازی های آنلاین، ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اعتیاد به بازی های آنلاین با خودکارآمدی، خلاقیت و مهارت های اجتماعی انجام گرفت. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر رودسر و شاغل به تحصیل در سال 1400-1399 بودند. از این جامعه، 150 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اعتیاد به بازی های آنلاین، پرسشنامه خودکارآمدی, پرسشنامه خلاقیت و پرسشنامه مهارتهای اجتماعی بود. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه و نرم افزار SPSS - 22 استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد که مؤلفه های اعتیاد به بازیهای آنلاین (مشکلات عملکرد تحصیلی و شغلی و مشکلات اجتماعی و خلقی)، توانستند 8/48 درصد از واریانس خودکارآمدی، 3/43 درصد از واریانس خلاقیت و4/27 درصد از واریانس مهارت های اجتماعی دانش آموزان را پیشبینی کنند (05/0˂p). بنابراین نتایج این پژوهش اهمیت توجه به اعتیاد به بازیهای آنلاین در دانشآموزان را نشان میدهد و پیشگیری از آن می تواند با متغیرهای روانشناختی مثبت در ارتباط باشد.